Vi kan ikke give dig den bedste oplevelse

Vi kan se, du bruger en browser af ældre dato. For at få den bedste oplevelse af oister.dk, skal vi bede dig opdatere din browser til en nyere version af Chrome, Internet Explorer, Sarafi eller Firefox.

Sådan giver du dit barn en god start på mobilen

.

Nutidens børn er digitalt indfødte. De har aldrig oplevet et liv uden at være forbundet døgnet rundt, uanset hvor i verden rejsen går til.

Ligesom mange midaldrende voksne ikke kan forestille sig en bolig uden toilet og rindende vand, så kan børn i nullerne ikke forstå, at forældrene har kunne leve uden internet og mobiler.

Børn får en god start på mobillivet, hvis du, som forælder er tydelig i din holdning til de digitale enheder. Værdierne du sætter, giver en god indføring til det digitale liv.

Børn og skærme er et fint koncept, der bringer mange positive ting med sig, men det er ligesom med børn og is. Børn skal jo heller ikke spise is hele tiden. Det handler om at skabe trivsel i familien og have en fornuftig balance i sit liv.

.

Psykolog Trine Bjerremand Caspersen, Tricas Psykologerne

Den første mobil: Hvornår?

Det gode mobilliv starter med en beslutning om, hvornår barnet skal have en mobil eller anden skærm i hånden. Holdningerne er vidt forskellige. Det er udelukkende forældrene, som ud fra egne værdier, kan tage den beslutning. Men i praksis får ungerne som regel den første mobil omkring otteårsalderen.

Børn i anden-tredje klasse taler typisk i mobilen omkring 1 time om måneden og bruger cirka 3 GB (gigabyte) data. Hos OiSTER har vi naturligvis et børnemobilabonnement, der passer perfekt ind i dette forbrugsmønster.

I fjerde, femte og sjette klasse stiger dataforbruget markant, viser vores egen analyse. Også her kan du få et abonnement med 6 GB data, der matcher forbruget.

Må mobilen spise aftensmad?

Ungerne bliver hurtigt optaget af de mange spil-, serie- og underholdningsmiljøer på skærmen. Det kan give udfordringer, når aftensmaden står på bordet, og der stadig er mere leg tilbage på skærmen.

Hvis du ikke synes skærme er velkomne side om side med spaghetti og kødsovs, så er det ikke en restriktion, men en værdi, fortæller psykologen.

”Du skal som forældre have en holdning til, hvor fx en iPad er velkommen, inden den lander i hænderne på barnet. Om en mobil eller anden skærm må være på bordet, er på linje med andre ting, som man kunne drømme om at gøre ved et bord. Der er jo ingen forældre, der har problemer med at sige, at fødderne ikke skal være på spisebordet. Dette er ikke en restriktion, men en værdi i familien på linje med vores værdier omkring brug af skærme. Hvis de voksne lægger skærmen væk, kan børnene også sagtens bedes om det,” uddyber Trine Bjerremand Caspersen.

Når konflikten rammer

Ofte synes ungerne, eller nogle voksne for den sags skyld, ikke det er rimeligt, når mobilen skal pakkes væk. Konflikten er uundgåelig. Slå koldt vand i blodet. Det er let at få god skik omkring skærmbrug.

Tag snakken med barnet om dine værdier på et tidspunkt, hvor konfliktniveauet er lavt.

Snakken om skærmene skal tages, når stemningen i hjemmet er rolig og ikke kørt op i en spids.

”Tag snakken med barnet om dine værdier på et tidspunkt, hvor konfliktniveauet er lavt. Du skal ikke diskutere men informere. I stil med ’man går ikke på en motorvej’ - det er ikke til diskussion men en information. Jeg har ikke behov for, at barnet forstår det.

Jeg har behov for, at de informeres. Du skal ikke indgå i en dialog med barnet, når konflikten opstår. Du skal informere: ’Når vi spiser, har vi ikke iPads eller mobiler ved bordet’,” forklarer Trine Bjerremand Caspersen.

Dernæst skal forældre være villige til selv at tage konsekvensen af de rammer, der sættes op.

Skærme er en del af legen

Psykologen slår fast, at skærmtid giver rigtigt mange gode ting til barnet, men skærme kan ikke stå alene.

Børn bliver dårligere til fri leg, hvis ikke de kender til det. De skal have lært at lege uden skærmen.

I situationer hvor mobilen skal lægges væk, skal forældrene tage det roligt. Når først ungerne kommer forbi punktet, hvor de keder sig helt vildt, så opstår legene spontant, mener hun.

- ”Det kan godt være de slår sig i tøjet. Det larmer, men det er der så mange ting, der gør,” slutter Trine Bjerremand Caspersen.

9 gode råd: Børn, voksne og skærm

  1. Mobiler og tablets bringer gode ting med sig.
  2. Skærmbrug kan ikke stå alene. Variation i hverdagen er vigtig.
  3. Børn skal lære at lege uden skærme.
  4. Voksne skal have en holdning til skærmbrug.
  5. Regler skal gælde alle i familien.
  6. Et nej til skærme ved bordet er ikke en restriktion, men en værdi.
  7. Der kan godt være andre skærmregler, når der kommer gæster.
  8. Tag mobilsnakken, når konfliktniveauet er lavt.
  9. Hold fokus på sagen og ikke personen i samtalen.