2-faktor-betaling – hvad er det?
Pr. d. 1/1-2021 skal alle online betalinger, som følge af nye EU-krav, godkendes to gange, før en betaling kan gennemføres. Det kaldes 2-faktor-betaling og har det formål, at sikre dig mod misbrug af dine betalingsoplysninger.
Det betyder, at når du foretager betalinger ifm. bestilling, laver manuelle betalinger eller tilmelder automatisk betaling på Mit OiSTER, skal du angive om du vil bruge MitID eller SMS-kode som verificering, når du har indtastet dine betalingskortoplysninger.
Sådan betaler du med MitID
Når du foretager en betaling, kan du vælge at verificere din betaling med MitID. Du godkender derfor din betaling via din MitID-app og husk at denne ikke selv giver en notifikation, men at du selv skal fremsøge appen på din mobil og derigennem godkende din betaling.
Jeg bruger ikke MitID - hvad gør jeg så?
Bruger du ikke MitID, kan du i stedet vælge at godkende din betaling med en SMS-kode og et tilhørende kodeord. Det forudsætter, at du er registreret som digital bruger hos NETS – har du ikke registreret dig, kan du gøre det her. Når du har trykket på linket, kan du følge denne guide:
- Tryk Næste når du har trykket på linket
- Indtast det 16-cifrede kortnummer som du skal tilmelde dit mobilnummer til og tryk Bekræft.
- Godkend med MitID (her kan du bruge både MitID kodeviseren og MitID kodeoplæser).
- Når du har godkendt med MitID, skal du vælge et personligt kodeord samt indtaste det mobilnummer du ønsker at have tilknyttet dine betalinger og så trykke Bekræft.
- Herefter modtager du en SMS med en engangskode på dit indtastede mobilnummer. Indtast koden og tryk Bekræft.
- Herefter skal du igen godkende med MitID (her kan du også bruge både MitID kodeviseren og MitID kodeoplæser).
- Nu er mobilnummeret tilmeldt, og du kan nu betale med en engangskode på SMS + dit personlige kodeord.
Registreringen er kun nødvendigt første gang du foretager en online betaling.
Når du har verificeret dig enten via MitID eller med SMS-kode og kodeord (gælder kun hvis du har MitID), vil din betaling være gennemført.
Har du yderligere spørgsmål til 2-faktor-betaling, kan du kontakte din egen bank.
• Arbejdernes Landsbank
• Danske Bank
• Jyske Bank
• Nordea
• Nordjyske Bank
• Nykredit
• Sparekassen Kronjylland
• Spar Nord