I forbindelse med en IT-opgradering hos OiSTER er en del af OiSTERs kundebase, som har haft skjult nummer og/eller adresse samt navn, i en periode fra 21. juni 2024 til 26. juni 2024, blevet eksponeret på nummer- og adresseoplysningssitet www.118.dk. Fejlen er opdaget og udbedret således, at oplysningerne er skjulte igen. Alle berørte kunder og relevante myndigheder er orienteret.
Hvad er der sket?
I forbindelse med en IT-opgradering er en del af OiSTERs kunder, der har haft skjult nummer og/eller adresse samt navn blevet gjort synlig på 118.dk. Dataeksponeringen er blevet udbedret således, at kunderne igen har skjult nummer og/eller adresse samt navn. OiSTER ser på denne sag med største alvor og har iværksat en omfattende undersøgelse for at forhindre, at lignende tilfælde gentager sig. Hændelsen er indberettet til relevante myndigheder.
Hvad betyder det, at data er blevet eksponeret?
Ifm. en IT-opgradering er en gruppe kunder med skjult adresse og eller telefonnummer samt navn beklageligvis blevet eksponeret fra 21. juni 2024 til 26. juni 2024 på adresse- og nummeroplysningssiden www.118.dk. Alle numre, adresser og navne er igen blevet skjulte, og de berørte kunder er blevet underrettet. Vi ser med stor alvor på denne hændelse, og beklager over for vores kunder. Vi har desuden implementeret foranstaltninger, der fremadrettet skal sikre, at en lignende situation ikke opstår igen.
Hvordan kunne det ske?
I forbindelse med IT-opgraderingen er der på adresse- og nummeroplysningssiden www.118.dk sket en fejl ifm. overflytningen af en fil. Det betyder, at data for de kunder, der har haft skjult nummer og/eller adresse samt navn, er blevet eksponeret. Fejlen er udbedret, og data er dermed skjult igen. Siden vi blev bekendte med sagen, har den været OiSTERs førsteprioritet for, at den kunne løses så hurtigt som muligt.
Hvornår fandt OiSTER ud af det?
OiSTER dannede sig i løbet af 24.06.2024 et overblik over, hvad der var sket, så man kunne informere berørte kunder hurtigst muligt med relevant information og udbedre fejlen hurtigst muligt herefter.
Hvordan fandt OiSTER ud af det?
På baggrund af enkelte kundehenvendelser blev vi gjort opmærksomme på fejlen. Siden vi blev bekendte med sagen, har vi handlet så hurtigt som muligt. Derfor har vi også identificeret fejlen og taget hånd om problemet, ligesom alle berørte kunder og relevante myndigheder er orienteret.
Hvilke kundeoplysninger er blevet eksponeret?
Der er beklageligvis tale om skjulte adresser og telefonnumre samt navn, som fra d. 21. juni 2024 til d. 26. juni 2024 har været eksponeret på adresse- og nummeroplysningssiden www.118.dk. De berørte navne, adresser og telefonnumre er igen blevet skjulte og er ikke længere eksponeret på 118.dk. Alle berørte kunder er orienteret.
Er der eksponeret andre oplysninger end adresse og/eller telefonnummer samt navn?
Nej. Der er udelukkende tale om adresser og telefonnumre samt navne.
Hvad med andre nummer/adresseoplysningssider såsom Krak og De Gule Sider?
Fejlen er udelukkende opstået på 118.dk. På de andre oplysningssider er nummer og adresse skjulte.
Hvad gør jeg nu? Hvordan sikrer jeg mig imod, at de ikke kan bruge min data til noget?
Alle de berørte kunders adresse- og/eller telefonnumre samt navne er igen blevet skjulte. Vi tilbyder berørte kunder, at de kan få skiftet til et nyt skjult nummer uden omkostninger, hvis de skulle ønske det. Det kan ske ved at henvende sig til den ekstraordinære hotline, som vi har oprettet til berørte kunder. Hotlinen har ekstraordinært åbent i tidsrummet kl. 09.00-19.00 d. 27-28. juni 2024 og derefter i OiSTERs normale åbningstid. Hotlinen kan kontaktes på: 70 31 30 74.
Er det muligt at få et nyt nummer?
Har du skjult nummer, og er dine data blevet eksponeret, tilbyder vi dig et nyt skjult nummer uden omkostninger. Ønsker du dette, kan du henvende dig på vores ekstraordinære hotline: 70 31 30 74, som har ekstraordinært åbent i tidsrummet kl. 09.00-19.00 d. 27-28. juni 2024 og i OiSTERs normale åbningstid.
Har I indberettet det til myndighederne?
Ja. Relevante myndigheder er orienteret om hændelsen.
Er det kun OiSTERs kunder?
Det omhandler kun OiSTERs kunder, der har ønsket at skjule deres nummer- og adresseoplysninger samt navn. Der har udelukkende været tale om, at oplysninger har været eksponeret på nummer- og adresseoplysningssiden 118.dk. Hverken privat- eller erhvervskunder hos 3 eller Flexii er berørt.
Er hændelsen afsluttet?
Ja. Alle, der har fået eksponeret deres skjulte nummer og/eller adresse samt navn, er blevet udbedret og er igen skjulte.
Har de mit telefonnummer? Hvis Ja, kan jeg få et nyt?
Er dine data blevet eksponeret, tilbyder vi dig et nyt, skjult nummer uden omkostninger, hvis du ønsker det. Du kan henvende dig direkte på vores ekstraordinære hotline: 70 31 30 74, som har ekstraordinært åbent i tidsrummet kl. 09.00-19.00 d. 27-28. juni 2024. Derefter kan OiSTERs kundeservice træffes i almindelig åbningstid.
Hvordan kan jeg få fat i jer?
Vi har ekstraordinært åbnet en hotline med telefonnummer 70 31 30 74, som har åbent i tidsrummet kl. 09.00-19.00 d. 27-28. juni 2024. Derefter kan OiSTERs kundeservice træffes i almindelig åbningstid.
Hvor længe har oplysningerne været tilgængelige på 118.dk?
Det har de siden fredag d. 21. juni 2024 til onsdag d. 26. juni 2024, hvor de har været eksponeret på nummeroplysningssitet www.118.dk. Alle numre, navne og adresseoplysninger er blevet skjult og er ikke længere tilgængelige på www.118.dk. Hændelsen er indberettet til relevante myndigheder.
For at hjælpe berørte kunder tilbyder vi, at de gratis kan skifte til et nyt skjult nummer, hvis de skulle ønske det. Til det formål har vi opsat en ekstraordinær hotline, der kan træffes på telefonnummer: 70 31 30 74, som har åbent i tidsrummet kl. 09.00-19.00 d. 27-28. juni 2024. Derefter kan OiSTERs kundeservice træffes i almindelig åbningstid.
Yderligere information
For yderligere information, læs pressemeddelelsen her.